طرز تهیه حلوای بادام تبریز ( حلوای کفگیری نذری )

طرز تهیه حلوای بادام

طرز تهیه حلوای بادام تبریزی زمینی کفگیری قاشقی کاسه مجلسی گرم شیرازی کاراملی

حلوای بادام یکی از حلوا های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به تبریز می باشد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت تفریحی چی شی همراه باشید.

مواد لازم حلوای بادام
آرد قنادی۲۵۰ گرم (۲ و ¼ پیمانه)
پودر قند۱۵۰ گرم (۱ و ¼ پیمانه)
کره۱۳۰ گرم
پودر بادام۱۰۰ گرم (۱ پیمانه)
پودر هل سبز۱ قاشق سوپخوری
پودر زنجبیل½ قاشق چایخوری
گردوی خرد شده۳۰ گرم

دستور تهیه حلوای بادام

مرحله اول

ابتدا آرد را الک می کنیم، سپس داخل یک تابه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و با یک قاشق چوبی آرد را به صورت متداوم تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود، البته این کار باید با حرارت ملایم انجام شود تا آرد تغییر رنگ ندهد.

مرحله دوم

پس از اینکه بوی خامی آرد به طور کامل گرفته شد (معمولا بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می برد) تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. حالا مجددا آرد را الک می کنیم و به تابه بر می گردانیم، سپس کره نرم شده را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا دوباره تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و حدود ۵ دقیقه تفت می دهیم تا کره کاملا آب شود و با آرد ترکیب شود، سسپ تابه را از روی حرارت بر می داریم و به مدت ۵ الی ۶ دقیقه کنار می گذاریم تا مخلوط آرد و کره از حرارت بیفتد.

مرحله چهارم

در مرحله بعدی پودر قند را الک می کنیم و به همراه پودر بادام، پودر هل و پودر زنجبیل به مخلوط آرد و کره اضافه می کنیم و با قاشق چوبی مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند و به خورد همدیگر بروند.

مرحله پنجم

در آخر گردوی خرد شده را اضافه می کنیم و حلوا را کف یک سینی دیواره دار به ضخامت ۲ سانتی متر فشرده می کنیم تا کاملا منسجم و یکدست شود، سپس با یک چاقوی تیز یا کاتر آنرا برش می زنیم و در ظرف مورد نظر می چینیم و تزیین می کنیم.

مرحله ششم

در روش سنتی حلوا را قالب نمی زنند، به این صورت که حلوا را در تابه با پشت کفگیر فشرده می کنند، سپس مقداری از حلوا را با کفگیر بر می دارند و در بشقاب می ریزند. به همین دلیل این حلوا با نام حلوا کفگیری هم شناخته می شود.


مطالب مرتبط:

طرز تهیه حلوا رولی با نان میکادو یا نان لواش

طرز تهیه حلوا کدو حلوایی با آرد سفید به روش مجلسی


منابع:

مدیوم مملی

فیسبوک چی شی