طرز تهیه شله ماش افغانی خوشمزه و مخصوص کابلی

طرز تهیه شله ماش افغانی

طرز تهیه شله ماش افغانی اصفهان لری ساده بدون گوشت شله ماشکی agi lha

آش شله ماش که با شله ماش هم شناخته می شود یکی از انواع آش سنتی ایران و افغانستان است که با دستورهای بسیار متنوعی پخته می شود. شاید با شنیدن نام این آش خوشمزه به یاد شله زرد بیفتید البته این دو غذا خیلی متفاوت هستند. این آش خوشمزه به دو دسته بندی کلی تبدیل می شود که در برخی شهرها انرا با گوشت گوسفندی مانند آش شله قلمکار می پزند و در بخری شهرها هم انرا به صورت کاملا گیاهی می پزند و هیچگونه گوشتی در ان استفاده نمی شود. این آش خوشمزه مانند دیگر غذاهای سنتی ایرانی و افغانستان نیاز دارد که تایم زیادی با حرارت ملایم پخته شود تا به خوبی لعاب بیندازد. دوستانی که به این غذا علاقه دارند توصیه می شود به اموزش آش ماش و آموزش طرز تهیه آش بلغور گندم نیز سر بزنید. این آش را در بخری مناطق با گوشت سفید مانند گوشت بوقلمون و مرغ هم درست می کنند البته خوشمزه ترین روش تهیه این آش با گوشت گوسفندی است که هم آشی کشدار می شود هم خوشمزه و چرب.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • برنج ۱٫۵ پیمانه
  • ماش ۱ پیمانه
  • پیاز ۴ عدد درشت
  • سیر ۴ حبه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت شله ماش

مرحله اول

برای تهیه شله ماش مجلسی ابتدا برنج را به همراه ۲ پیمانه آب و مقداری نمک داخل یک ظرف مناسب می ریزیم تا به خوبی خیس بخورد، سپس ماش را به همراه ۲ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله دوم

پس از اینکه آب به جوش امد حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم مشا به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه بپزد. در ادامه برای تهیه سیر داغ سیرها را به صورت ورقه ای نازک خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب تفت می دهیم.

مرحله سوم

پس از اینکه سیرها طلایی شدند، آنها را از تابه خارج می کنیم، سپس کمی روغن اضافه می کنیم و پیازهایی که را به صورت خلالی درشت خرد کرده ایم را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا کاراملی شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله برنج خیسانده شده را به همراه ۴ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد، سپس ۱ قاشق چایخوری نمک را به همراه ماش پخته شده به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا مقداری یک دوم قاشق چایخوری زردچوبه و یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و با دیگر مواد ترکیب می کنیم. در ادامه دو سوم از پیاز داغ را به قابلمه آش اضافه می کنیم و با دیگر مواد مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم آش با حرارت ملایم جا بیفتد. پس از اینکه آش اماده شد آنرا درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس با پیاز داغ و سیر داغ تزیین کرده و به صورت داغ سرو می کنیم.

دوستانی که درخواست تهیه کیک بدون فر داده بودند اگر می خواهید می توانید از فر دست ساز استفاده کنید و کیک را در تابه یا قابلمه بپزید. دوستانی هم که کلا درخواست کیک بدون پخت داده بودند می توانند به این مطلب مراجعه نمایند.