طرز تهیه ترشی لیته بندری خیلی خوشمزه چرخ شده

طرز تهیه ترشی لیته

طرز تهیه ترشی لیته

ترشی لیته یکی از انواع ترشی های خوشمزه و معروف ایرانی است که با مواد متنوعی درست می شود، این ترشی خوشمزه هم مانند ترشی گل کلم به صورت مخلوط تهیه می شود با این تفاوت که ترشی لیته به صورت ریز یا له شده درست می شود.

مواد لازم ترشی لیته

  • 2 کیلو بادمجان محلی
  • 1 کیلو خیار محلی
  • نیم کیلو هویج
  • 5 عدد دلمه محلی
  • 1 پیمانه سیر میکس شده
  • 1 پیمانه فلفل سبز خورد شده
  • 2 پیمانه سبزی معطر میکس شده (نعنا،چوچاق،ترخون،جعفری)
  • 4 لیوان فرانسوی آب آشامیدنی
  • 8 لیوان فرانسوی سرکه سفید
  • 4 قاشق دانه گلپر
  • 3 قاشق سیاه دانه در صورت تمایل
  • نمک،فلفل،زرچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی لیته

برای تهیه ترشی لیته بندری ابتدا همه را نگینی خورد میکنیم،در دیگ رویی بزرگ با سرکه و آب میزاریم یک ساعت و نیم تا یکم بپزه نمک هم اضافه میکنیم وقتی همه مواد نیم پخت شد خاموش کرده،میگذاریم کمی خنک شود.

سبزی،سیر،گلپر،سیادانه و کمی زرچوبه را بهش اضافه میکنیم در آخر اضافه میکنیم تا عطر و رنگ ترشی حفظ شود،با گوشکوب خوب له میکنیم و به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال میگذاریم تا خنک شود.

با غذا نوش جان میکنیم،امیدوارم درست کنید و از طعم بی نظیر این ترشی محلی لذت ببرید مهربونا.

نکته:تندی ترشی کاملا بستگی به ذایغه هر شخص داره پس کاملا اختیاریه،میتونید فقط از سرکه استفاده کنید،من چون زیاد علاقه به ترشی تند و تیز ندارم همیشه به این سبک درست میکنم.

نکته:ترجیحا بادمجون سیاه و خیار با پوست باشه.حتما از دانه گلپر استفاده کنید تا ترشی خوش عطری داشته باشید،حتما از سبزی تازه استفاده کنید میتونید از نعنا و چوچاق،خشک هم برای خوشبو کردن سبزی استفاده کنید

دوستانی که می خواهند دستور این ترشی را به صورت کامل تر و مرحله به مرحله دنبال کنند می توانند در ادامه اموزش بعدی را مطالعه نمایند :

 

طرز تهیه ترشی لیته

طرز تهیه ترشی لیته بندری شمالی خیلی خوشمزه چرخ شده ادویه ترشی لیته بادمجان بادمجان کبابی xvc jidi jvad gdji

ترشی لیته یکی از انواع ترشی های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که بر خلاف دیگر ترشی ها در تمام فصول سال مورد استفاده قرار می گیرد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با وبلاگ الیزابت همراه باشید.

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط
بادمجان۵۰۰ گرم
سبزی ترشی۳۰۰ گرم
هویج۲ عدد
سیر۳ حبه
فلفل دلمه ای رنگی۲ عدد
کلم سفید¼ کلم متوسط
سرکه۵۰۰ گرم
نمک و زردچوبهبه اندازه کافی

دستور تهیه ترشی لیته

مرحله اول

برای تهیه ترشی لیته خوشمزه ابتدا بادمجان ها را با دقت می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه شان خارج شود، سپس کلاهک بالای بادمجان ها را با چاقو می گیریم و اگر هنوز خشک نشده بودند با دستمال آنها را کاملا خشک می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله بادمجان ها را روی آتش یا شعله گاز به صورت کبابی می پزیم و پس از گرفتن پوست شان کنار می گذاریم. در صورتی که طعم بادمجان کبابی را نمی پسندید می توان بادمجان ها را درون فر کباب کنید، زیر بادمجان کبابی در فر طعم دودی نمی گیرد.

مرحله سوم

در این مرحله پوست سیرها را می گیریم و آنها را می شوییم، سپس با دستمال خشک می کنیم. در ادامه بادمجان های کبابی شده را به همراه سیرها داخل غذاساز می ریزیم و به پوره تبدیل می کنیم، سپس کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

سبزی های ترشی که شامل پونه، مرزه، ترخون، گشنیز و جعفری است را پاک می کنیم. دقت کنید که مقدار سبزی های معطر باید با هم یکسان باشد مثلا برای مقدار مواد لازم موجود در این دستور هر سبزی باید ۶۰ گرم باشد.

مرحله پنجم

در این مرحله سبزی های پاک شده را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس تا یک بند انگشت بالاتر از سطح سبزی ها آب می ریزیم تا به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورند. بعد سبزی ها را می شوییم و داخل آبکش می ریزیم تا آب اضافه شان خارج شود.

مرحله ششم

در ادامه برای خشک شدن کامل سبزی ها یک پارچه تمیز روی سطح کار پهن می کنیم و سبزی ها را روی آن به صورت پخش می ریزیم تا کاملا خشک شوند. در ادامه هویج ها را نیز می شوییم و پوست اضافی شان را جدا می کنیم.

مرحله هفتم

سپس هویج ها را مجددا یک مرتبه دیگر آبکش می کنیمف سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه فلفل دلمه ای ها را نیز می شوییم و کلاهک آن را با چاقو می بریم و هسته های داخل آن را خالی می کنیم و مانند هویج ریز نگینی خرد می کنیم.

مرحله هشتم

کلم سفید را نیز می شوییم و داخل خردکن می ریزیم و خرد تحویل می گیریم و همراه هویج و فلفل دلمه ای های ریز خرد شده داخل کاسه ای می ریزیم و ترکیب بادمجان و سیر پوره شده را نیز به آن ها اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در صورت تمایل می توانیم هویج و فلفل دلمه ای را نیز میکس کنید تا کاملا له شوند. در ادامه سبزی ها را نیز داخل خردکن می ریزیم و ریز تحویل می گیریم و به مواد می افزاییم و مقدار کمی زردچوبه و نمک روی مواد ترشی می ریزیم.

مرحله دهم

در این مرحله یک ظرف شیشه ای مناسب را می شویمم و با دستمال به طور کامل خشک می کنیم، سپس مواد ترشی لیته را پس از مخلوط کردن درون آن می ریزیم و یک بند انگشت روی شیشه را خالی می گذاریم.

مرحله یازدهم

سپس سرکه را به اندازه ای اضافه می کنیم، که یک بند انگشت بالاتر سطح مواد ترشی را کاملا بپوشاند. در ادامه درب شیشه را محکم می بندیم تا هوا به داخل شیشه نفوذ نکند، سپس به مدت ۱ هفته در  یخچال قرار می دهیم تا ترشی اماده شود.


مطالبی که شاید دوست داشته باشید :


طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سیب محل نگهداری با رب انار خواص خانم گل آور xvc jidi jvad Hgfhg


ترشی آلبالو یکی از انواع ترشی های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که در فصل تابستان تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با مطلب طرز تهیه ترشی آلبالو با سرکه سیب محل نگهداری همراه باشید.


طرز تهیه ترشی انبه احمد زعفرانی رسیده زرد کال پاکستانی کال بندرعباس پاکستانی با روغن زیتون زرد ساده


ترشی انبه یکی از انواع ترشی های خوشمزه و بسیار محبوب جنوب کشورمان است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با مطلب طرز تهیه ترشی انبه زعفرانی رسیده زرد به روش پاکستانی همراه باشید.