طرز تهیه آلبالو خشکه با رب انار و روش نگهداری ترشک آلبالو

طرز تهیه آلبالو خشکه

طرز تهیه آلبالو خشکه شربت با رب انار آب روش نگهداری ترشک آلبالو خشک آلبالو ترش با دستگاه میوه خشک کن xvc jidi Hgfhg oa i

آلبالو خشکه یکی از انواع تنقلات خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که در فصل های بهار تابستان تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با وبلاگ آموزشی بانو الیزابت همراه باشید.

مواد لازم آلبالو خشکه
آلبالو۱ کیلوگرم
نمک۳ قاشق چایخوری
رب انار۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه آلبالو خشکه

مرحله اول

برای تهیه آلبالو خشکه بازاری ابتدا سه چهارم یک قابلمه بزرگ را پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید. در ادامه ۲ قاق چایخوری نمک داخل آب می ریزیم و صبر می کنیم تا آب به جوش بیاید.

مرحله دوم

در همین حین دم های اضافی آلبالو ها را جدا می کنیم و پس از شستشو  داخل یک آبکش دسته دار می ریزیم (قطر آبکش باید از دهانه قابلمه کوچکتر باشد) زمانی که آب جوش امد آبکش حاوی آلبالو ها را داخل آبجوش می کنیم.

مرحله سوم

تا سه می شماریم و آبکش را از آب جوش خارج می کنیم و تکان می دهیم تا آب جوش اضافی درون آبکش خارج شود. این کار دو تا سه بار انجام می دهیم، سپس آلبالوها را داخل صاف یا یک پارچه تمیز به صورت که روی هم نباشند می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا آلبالوها را بادی به مدت یک الی دو روز جلوی نور آفتاب قرار دهیم تا حالت چروکیده پیدا کنند. پس از اینکه آلبالوها چروکیده شدند، آنها را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم سپس ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری رب انار اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا با یک قاشق مناسب به آرامی آلبالوها را زیر و رو می کنیم تا نمک و رب انار به تمام قسمت های آلبالوها برسد. پس از اینکه کار مخلوط کردن آلبالوها به پایان رسید مجددا آنها را به صورت پخش داخل صافی یا پارچه می ریزیم.

مرحله ششم

حالا مجددا آلبالوها را به مدت یک الی دو روز دیگر در مقابل نور خورشید قرار می دهیم تا کمی خشک شوند. توجه داشته باشید که حتما پس از گذشت دو روز آلبالوها را باید از جلوی نور خورشید جمع کنیم چون بیش از حد خشک می شوند.

مرحله هفتم

پس از اینکه آلبالو خشکه آماده شد، آنرا داخل پلاستیک های کوچک به اندازه هر بار مصرف می ریزیم و در فریزر نگهداری می کنیم. ماندگاری آلبالو خشکه در فریزر یک سال می باشد و بهتر است پس از گذشت یک سال آنرا مصرف نکنید.


آلبالوی منجمد شده


آلبالوهای منجمد شده بسیار عالی هستند و شما می توانید از آنها در طول سال استفاده کنید. برای این که به راحتی و با سرعت این فرآیند را طی کنید، می توانید مراحل زیر را به دقت انجام دهید:


اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب آلبالوی خوب و خوش طعم است. برای این کار قبل از خرید حتما از آلبالوها بخورید و طعم آن را بچشید. البته روش های دیگری نیز برای انتخاب یک آلبالو خوش طعم وتازه وجود دارد.


آلبالوهای شیرین قرمز: عمق رنگ خیلی مهم تر از یک سایه ی رنگی بر روی میوه است. همیشه آلبالوهایی را انتخاب کنید که عمق رنگی داشته باشند. اگر ساقه ی میوه دست نخورده روی آن قرار داشته باشد، رنگ سبز آن نشان دهنده ی تازگی میوه است. با این حال نبود ساقه روی آن به معنی کم کیفیت بودن میوه نیست. آلبالوهای قرمز باید محکم باشند. چین و چروک در نزدیکی ساقه به معنای این است که آلبالوها در دمای اتاق نگهداری شده اند و با وجود شیرین بودن ممکن است تازه نباشند.


طرز خشک کردن آلو سیاه در فر انواع آلو خشک روش خشک کردن آلو خورشتی آلوچه نی نی سایت چگونه آلوچه را خشک کنیم xvc jidi Hg  oa


آلو خشک یکی از انواع تنقلات خوشمزه ایرانی است که در انواع غذاها هم مورد استفاده قرار می گیرد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با طرز خشک کردن آلو سیاه در فر و روش خشک کردن آلو خورشتی همراه باشید.


روش های نگهداری


فریز کردن آلبالو


سرد نگه داشتن  یک مساله ی کلیدی در نگهداری آلبالو است. به گفته ی متخصصان، نگه داشتن آلبالو در دمای اتاق باعث از دست رفتن تازگی آن می شود. پس تا جایی که ممکن است، آلبالوها را در یک کیسه ی پلاستیکی قرار داده و در فریزر بگذارید.


قبل از خوردن آنها را با آب سرد بشویید. از شستن آلبالوها قبل از گذاشتن در فریزر خودداری کنید. آلبالوها را می توان به صورت منجمد نیز نگهداری کرد. می توانید آلبالوها را با ساقه و یا به صورت تکه تکه منجمد کنید. برای این کار کافیست آلبالوها را به صورت یک لایه در یک سینی پهن کنید و تا زمانی که محکم شوند در فریزر قرار دهید بعد آنها را در یک کیسه و یا ظرف قرار داده و در داخل فریزر بگذارید. در برخی مناطق برای تهیه سوپ ماست از آلو یا آلبالو خشکه استفاده کنید.


آلبالوی خشک شده


آلبالوهای خشک شده بسیار خوشمزه هستند و می توانید از آنها در غذاهای پخته شده، سالادها و غیره مورد استفاده قرار دهید. شما می توانید آلبالو را در فر خشک کنید. انجام این کار بسیار ساده است. فر را در دمای بسیار کم روشن کنید. سینی فر را با کاغذ های روغنی بپوشانید و بعد یک ورقه از آلبالوها را در آن بچینید. حالا سینی را در فر قرار دهید و زمان را یادداشت کنید. تقریبا بعد از 4 ساعت، نشانه های خشک شدن در میوه ظاهر می شود.